Dzieci z autyzmem jest co raz więcej. Do świadomości przeciętnego człowieka to zjawisko przenika powoli, ale nawet jeśli nie mamy nic wspólnego z pedagogiką specjalną, terapią czy oświatą w ogóle, musimy zauważyć, że temat jest coraz powszechniej obecny w przestrzeni publicznej. A jeśli tak jest – jeśli w mediach coraz częściej pojawia się temat autyzmu, znany aktor angażuje się w kampanię uświadamiającą trudności osób autystycznych, w prasie, nie tylko fachowej, coraz częściej czytamy o symptomach zaburzeń autystycznych – to dlatego, że dzieci z tym poważnym zaburzeniem rozwojowym przybywa.
Autyzm to poważne, całościowe (dotyczące wszystkich sfer) zaburzenie rozwojowe, którego symptomy pojawiają się w ciągu pierwszych trzech lat życia, występujące czterokrotnie częściej u chłopców. Jest to zaburzenie o zróżnicowanej ciężkości i nasileniu objawów, dlatego mówi się raczej o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Współcześnie specjaliści mówią o epidemii autyzmu, co oczywiście jest pewną przenośnią, gdyż zaburzeniem tym nie można się zarazić, ale nie można nie spostrzec, że dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju w ostatnich latach jest drastycznie więcej. Jedno dziecko na sto pięćdziesiąt, jedno na sto dwadzieścia a nawet jedno na osiemdziesiąt osiem urodzonych (w zależności od źródła) to dzieci, u których diagnozuje się różne zaburzenia ze spektrum autyzmu – te statystyki muszą budzić niepokój.
Autyzm nie oznacza wyroku na całe życie. Dzieci z autyzmem, wcześnie zdiagnozowane, objęte odpowiednią a przede wszystkim intensywną opieką medyczną, psychologiczną i logopedyczną mają szanse na przezwyciężenia swoich zaburzeń. Wobec takich faktów stają specjaliści – lekarze, nauczyciele, terapeuci, logopedzi, u których rodzice, zaniepokojeni rozwojem swoich dzieci szukają diagnozy i dróg leczenia oraz terapii.– Zauważamy bardzo dużą potrzebę propagowania wiedzy na temat autyzmu, jego wczesnego wykrywania i metod terapii. Nauczyciele, psychologowie i logopedzi, do których coraz więcej zgłasza się dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu poszukują wiedzy i umiejętności, jak z nimi pracować – mówi dr Justyna Leszka, adiunkt na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, logopeda i pedagog specjalny, pracująca z dziećmi z autyzmem.
Dzieci z autyzmem mogą i powinny trafiać do ogólnodostępnych przedszkoli i szkół, pod warunkiem, że zarówno one, jak i ich rodziny otrzymają tam fachową pomoc i wsparcie. Organizowanie odpowiednich warunków dla maluchów z takimi problemami rozwojowymi ułatwia obecny stan prawa oświatowego. Dziś dyrektorzy mogą planować i prowadzić zajęcia odpowiednie dla indywidualnych potrzeb dziecka. – Oznacza to, że jest zapotrzebowanie na kwalifikacje do pracy z dziećmi z autyzmem- dlatego też Uniwersytet im. Adama Mickiewicza zdecydował o utworzeniu nowego kierunku studiów podyplomowych „Terapia i edukacja dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera”. Kierunek zostanie uruchomiony na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu. Wydział współpracuje w różnych obszarach z Fundacją na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Nowa Nadzieja” zajmującą się m.in. diagnozą i terapią dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera. Fundacja, jako interesariusz zewnętrzny WPA UAM zapewni słuchaczom uruchamianych studiów możliwość odbywania zajęć warsztatowych oraz praktyk – mówi dr Leszka.
Niezależnie od poszukiwania przyczyn rosnącej liczby zaburzeń rozwoju u dzieci, współczesność stawia przed nami zadanie pomocy im i ich rodzinom. Podstawą do tego jest rzetelna wiedza, umiejętności i kompetencje, które będzie można zdobyć na studiach podyplomowych „Terapia i edukacja dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera” na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM. Przewidywany termin rozpoczęcia studiów podyplomowych to październik 2018 r.
Czytaj też: To była spora praca nad programem studiów